Home > Agenda 2024
Galerie - Agenda 2024
28/01/2024 - 29/03/2024 Leo Jacobs - Eelke Van Willegen (meer info)
28/01/2024 Artland Antwerp (11u-18u)
14/04 - 28/06/2024 Ena Lindenbaur - Bruno Guihéneuf (meer info)
1/07/2024 - 15/09/2024 Frank Van Herck - Maurice Brams
22/09/2024 Ien Lucas - Sabine Lintzen - Yvonne Mostard
11/2024 Janus Metsaars - Guus Jooss
EXPO: ENA LINDENBAUR - BRUNO GUIHENEUF
VERNISSAGE 14/04/2024, 16u - 19u
14/04>> 28/06/2024
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen
én ABS Hotel, Reyndersstraat 36, 2000 Antwerpen
​
​
ENA LINDENBAUR
Ena Lindenbaur (°1956), studeerde kalligrafie en schilderkunst aan de kunstacademie in Stuttgart. Momenteel woont ze in de Drôme.
Op een achtergrond van collage en acrylverf verschijnen lijnen.
De spontane tekeningen hebben iets onhandig, alsof ze door een kind getekend zijn. Ze vertellen lichtvoetig over thema's die 'dichtbij' liggen, zoals wonen, relaties en reizen - de titels van de werken of reeksen zijn vaak veelzeggend - en tegelijk een diepere existentie raken.
Haar werkwijze omhelst verschillende technieken, waarover ze zegt: “Het is een aanpak waarbij ik niet wil beslissen, maar me wanneer het werk erom vraagt, kan werken met zowel collage, tekenen als schilderen, zowel figuratie als abstractie, woorden en beelden.
​
BRUNO GUIHENEUF
​
Onder de noemer 'Flux' maakt de beeldhouwer werken die geïnspireerd zijn op de stroming in de natuur - en bij uitbreiding in onszelf, wij zijn immers deel van deze natuur.
Het grafische ritme van de lijnvoering roept allerlei associaties en interpretaties op: de verweerde schors van bomen, uitvergrote fragmenten van huidplooien, krabbels, kerven en schrifturen uit oude culturen, geologische segmenten of grillige zandrillen die door de zee tussen eb en vloed in het strand worden getekend...
De meeste werken worden vervaardigd uit metaal, soms (in combinatie met) steen.
​
IMPRESSIES VAN DE VERNISSAGE:
EXPO: LEO JACOBS - EELKE VAN WILLEGEN
28/01>> 29/03/2024
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen
én ABS Hotel, Reyndersstraat 36, 2000 Antwerpen
​
​
LEO JACOBS
Leo Jacobs (Herentals - 1951) is sinds het einde van de jaren zeventig als kunstenaar actief. Zijn schilderijen werden door de jaren heen voorzien van etiketten als "Action Painting", "Abstract Expressionisme", "Lyrisch Abstract", "Informeel en gestueel"...
In de afgelopen jaren heeft zijn schilderkunst een nieuwe wending genomen, de zoektocht is zonder einde. Jacobs' recente schilderijen zijn laag over laag opgebouwd. Het zijn abstracte, lyrische velden van kleur, die nu en dan een landschappelijke connotatie hebben. Pas als je ze langdurig bekijkt, geven ze zich vrij en neem je deel in de zoektocht van de kunstenaar. Dan zie je de sporen van de instrumenten waarmee de verf is aangebracht, maar ook die van het schuren en wegvegen, laag over laag. De gedachtegang van de schilder wordt doorkruist door het groeiproces dat zich manifesteert tijdens de realisatie van het schilderij.
​
Sinds enige jaren schildert Leo Jacobs enkel nog op dibond (dunne platen van 2 lagen aluminium met daartussen een kern van zwart kunststof). Er is geen 'zijkant' van het schilderij. De kleuren lijken te gaan zweven op een kleine afstand van de muur. Vóór Leo de panelen te lijf gaat met verf, laat hij er vaak kleuren volgens eigen computer-ontwerp op afdrukken. Deze laag blijft deels zichtbaar in het eindresultaat.
​
EELKE VAN WILLEGEN
​
Eelke Van Willegen (1974) maakt werk van grote eenvoud. Ongekunsteld, natuurlijk, zonder vertoon en stil. De kunstenaar is een surfer. Surfen is leuk. Maar surfen is ook stil worden. Het lezen van de golf. Waterwijsheid. De volmaakte vlucht van het lichaam tussen water, wind en hemel. Zout schuim op je lippen. Eenvoudig surfen.
Maar schijn bedriegt: bij nadere beschouwing zijn de werken van Eelke complex en weloverwogen. De vorm wordt gestuurd door de handeling. Zoals de golf zich voegt naar de zeebodem. Zoals een breker rolt met het getij. De zichtbare wereld brengt Eelke terug tot een eenvoudige tekening of een ruimtelijkwerk. Krachtige hoofdlijnen. Geen gemakkelijke opgave. Dat maakt het voor de toeschouwer evenmin gemakkelijk. De kijker zal het werk moeten ‘lezen’. Zoals de surfer de zee. Maar wie goed kijkt, zal ook weel te zien krijgen. Zo eenvoudig is dat. Niet simpel, maar zeer krachtig. En de zee, de zee…