Home > Agenda 2025
Galerie - Agenda 2025
26/01/2025 - 28/03/2024 Eva Dijkstra - Sven Boel - meer info
04/05/2025 - 31/08/2025 René Korten - Iris Bouwmeester - meer info
28/09/2025 - 31/10/2025 Danielle Van Broekhoven - Philippe Gouwy - meer info
16/11/2025 - 17/01/2026 Michael Kravagna - Armin Göhringer + tijdens vernissage: KIM (Status Aparte)
EXPO: ARMIN GÖHRINGER - MICHAEL KRAVAGNA
16/11/2025 >> 17/01/2026
VERNISSAGE 16/11/2025 16u-19u
​
EXTRA tijdens de vernissage:
Unieke juweelcollectie van KIM - Status Aparte



ARMIN GÖHRINGER
​
De sculpturen van Armin Göhringer zijn gemaakt uit hout. Met de kettingzaag maakt hij geraffineerde constructies, waarin de grenzen van het materiaal worden opgezocht. Zwaardere volumes worden gedragen door fijnere vormen, en de sculpturen zoeken vaak naar de grens waarbinnen ze nog net in evenwicht blijven zonder om te vallen.
Alle onderdelen zijn met elkaar verbonden en massa’s houden elkaar in balans. De sculpturen refereren naar de kwetsbaarheid van het leven, en de voorzichtigheid waarmee we het moeten benaderen.
MICHAEL KRAVAGNA
Mijn werk is gebaseerd op kleur. Materiële kleur, maar ook kleur als reflectie, kleur die verandert door het licht en de plaats van de kijker. Het is kleur als medium, dat gevoelens en emoties doorgeeft, en feiten en bestaan creëert. Mijn doel is om een pure picturale taal te bereiken. Het gaat allemaal over materiaal, kleur en licht, die voor zichzelf spreken.
Ik heb in mijn atelier veel plaats voor mijn schilderijen. Ze omgeven me en zijn het resultaat van verschillende processen en concepten die ik in de loop van de tijd heb ontdekt en ontwikkeld. Het zijn echt de steunpilaren van mijn (nieuwe) werk: ze vertegenwoordigen mijn ervaring en dienen als basis voor mijn verdere werk.
KIM - STATUS APARTE - Enkel op de vernissage
​
Maak kennis met KIM en ontdek samen met haar de mooiste en vooral kunstzinnige juweelcollecties.
​
Na haar middelbare studies en 3 jaar kunstacademie volgde KIM nog een opleiding als edelsteenkundige bij de Hoge Raad voor Diamant.
Vandaag heeft KIM haar eigen atelier en ontwerpstudio STATUS APARTE waar haar CREDO centraal staat.
“Juwelen en vrouwen zijn verwant, onafscheidelijk en complementair. Zoals een vrouw zich siert met haar juweel, siert elk juweel zich bij de juiste vrouw.”
​
Juweel links: 'Ocean'
EXPO: DANIELLE VAN BROEKHOVEN - PHILIPPE GOUWY
28/09/2025 >> 31/10/2025
VERNISSAGE 28/09/2025 16u-19u


DANIELLE VAN BROEKHOVEN
Tijdens wandelingen in binnen- en buitenland doet Danielle inspirerende indrukken op. Ze fotografeert deze of slaat ze op in haar geheugen.
Ze wordt gefascineerd door enerzijds de rust, en anderzijds de energie in de natuur. Eenmaal in het atelier roepen de foto’s beelden op. Zonder voorstudies of schetsen start ze een intuïtief schilderproces. Geheel eigen ‘landschappen’ ontstaan. Soms herkenbaar maar vaak ook niet. In kleurvlakken en -banen wordt de verf aangebracht op het doek. Het schilderen in deze fase is heel intuïtief, actief en fysiek. Tijdens het schilderen in lagen wordt het doek afwisselend neergelegd en rechtop gezet. Grote plassen acrylverf worden uitgegoten over olieverf. Delen worden (weer) weggepoetst, andere delen worden uitgelicht en extra benadrukt door een nieuwe laag verf. (Afbeelding links: fragment van schilderij)
PHILIPPE GOUWY
​
'Sta me toe het authentiek werk van Philippe Gouwy te situeren binnen de internationale evolutie van de sculptuur na de tweede wereldoorlog. De referentiebronnen zijn naar mijn mening zeer divers. Een drietal wil ik even toelichten. Een strekking die eenzelfde optiek heeft als het werk van Gouwy situeert zich duidelijk in Engeland, bekend onder de benaming New British Sculpture. Het toenmalige Engeland heeft kunstenaars voortgebracht, die weliswaar vernieuwend waren, maar de echte beeldhouwkunst niet uit de weg zijn gegaan. Hierbij denk ik o.a. aan een David Nash. Ook bij Gouwy is het te doen om het vinden van zinvolle verbanden tussen natuur en cultuur.
Een tweede referentiebron is de Italiaanse Arte Povera. Net als een Giuseppe Penone, die vaak ook vanuit de boom vertrekt, is hij op zoek naar de mystiek van de natuur. Philippe Gouwy is er als kunstenaar voortdurend op uit om met zijn zeer materiële, maar uiterst poëtische werk zichzelf en zijn publiek te verbazen.
Een derde referentiebron is voor mij de Land Art, waar kunstenaars rechtstreeks ingrijpen in het landschap. Gouwy wil met zijn beelden inspelen op de natuur, maar telkens met groot respect.
Zijn beelden zijn van vorm archetypisch: bladvorm, O-vorm, zaadvorm, coconvorm, Dorische vorm, pedestal, wervel, vaas- of kelkvorm, spleettrommel, kegel, … Die beelden worden dan vaak bewerkt met mix media.
Ik kom tot een synthese: elk werk van Philippe Gouwy biedt een sluitend verhaal van evolutie en transformatie, van oorsprong en einde, van natuurwetten en artistieke visie, van materialiteit en spiritualiteit, van rede en gevoel.'
​
Uittreksel van de openingstoespraak van Ernest Van Buynder:
Ernest Van Buynder (erevoorzitter MuHKA & voorzitter Commissie Cultuur Uantwerpen)
EXPO: RENÉ KORTEN - IRIS BOUWMEESTER
04/05/2025 >> 31/08/2025
VERNISSAGE 04/05/2025 16u-19u
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen

​RENÉ KORTEN
​
'De mens heeft grote invloed op zijn omgeving; de wereld is een amalgaam van chaos en gruwel én van schoonheid en vernuft als gevolg van de menselijke natuur. Cultureel-bepaalde en natuurlijke processen zijn vrijwel niet van elkaar te onderscheiden.
Dit is wat mij bezighoudt, daarover gaat mijn werk, en de genoemde processen vinden hun weerspiegeling in het maakproces van de schilderijen. Uiterst zorgvuldige beslissingen wissel ik af met intuïtieve ingrepen en slechts ten dele beheersbare handelingen. Elk schilderij, elk object, elk project is resultaat van op elkaar inwerkende krachten.
Ik streef ernaar om werk te maken dat uitgesproken is, maar dat in essentie gaat over verbinden. Ik heb de overtuiging dat het, ook in de huidige tijd, zinvol en noodzakelijk is om (schilderkunstige) beelden te maken waarin verschillen niet worden uitgevlakt maar waarin betekenisvolle en productieve ontmoetingen van het ogenschijnlijk strijdige centraal staan. Beelden die complex zijn en tegelijk helder ogen...'.

IRIS BOUWMEESTER
​
De sculpturen en tekeningen van Bouwmeester spiegelen zich aan de oerkrachten en groeilust van de natuur.
Organische vormen die lijken uit te dijen of juist te krimpen. Gaten, welvingen en uitstulpingen verleiden de kijker om naar verborgen dieptes te staren.
Beelden van een vergeten biotoop of juist van een zeer actuele wereld.
Het oeuvre van Bouwmeester is een evoluerend, plooibaar universum aan beelden en ideeën.
Bouwmeester werkt met zowel organische als industriële materialen en zoekt naar vormen en technieken die het karakter en de mogelijkheden van dit materiaal weerspiegelen.
De werken zijn opgebouwd uit aluminiumbuis, schuimrubber of aluminiumfolie, die op geduldige en organische wijze worden geplooid en evolueren tot imposante werken.
Met acrylhars bevriest ze de beelden in de tijd, zo krijgen waterrimpelingen of een ruig landschap vaste vorm.
Als kunstenaar volgt Bouwmeester een eigen zinnelijke logica en doet daarmee een direct beroep op ons gevoel, onze lichamelijkheid, ons mens zijn.

EXPO: EVA DIJKSTRA - SVEN BOEL
26/01/2025 >> 28/03/2025
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen
​
EVA DIJKSTRA
​
Het werk van Eva Dijkstra is gebaseerd op de taal van minimalisme en harde abstractie. Op het kruispunt tussen schilderkunst en beeldhouwkunst, en kunst en design. Doordat de werken zichzelf als niet-objectief voorstellen, openbaart zich na nader onderzoek hun ware betekenis.
Elk van de werken vindt zijn oorsprong in gegevens, zoals de World Happiness Index, en de mondiale temperatuurstijging. Eva ontleedt en vertaalt deze cijfers minutieus in nauwkeurig vervaardigde diagrammen.
Na dit eerste proces ‘ontwikkelt’ het werk zich tot gedurfde en kleurrijke composities. Zowel exact als abstract. Eva werkt voornamelijk met gevormde doeken en samengestelde wandobjecten, wat deel uitmaakt van haar zoektocht om 2D met 3D te combineren. Verborgen vormen onder het canvas die verwijzen naar zowel de onderliggende diagrammen als een verborgen betekenis die ten grondslag ligt aan elk werk.
.

SVEN BOEL
​
De acties van Sven Boel spelen zich af op het intermenselijke niveau. Ik verkies het gebruik van het woord ‘acties’ eerder dan ‘werken’ en al helemaal eerder dan ‘sculpturen’ of ‘performances’, want in alles wat hij doet, zoekt de kunstenaar afbakeningen van dergelijke definities op, om ze vervolgens te doen vervagen. Hij maakt slingerbewegingen tussen vormen, disciplines en media. Hij experimenteert, boetseert en beschildert. Zijn relatie met het fysieke beeld is een spel of zelfs een sportief gevecht, met wederzijdse eerbied en aanvaarding: als het beeld wint, zal de maker zich gewonnen geven.
Hoewel zijn kleurrijke beelden als abstract omschreven zouden kunnen worden, hebben ze altijd een zekere openheid, een kenmerkende aantrekking, vergelijkbaar met de herkenbaarheid tussen mensen onderling, ook al spreken we bijvoorbeeld niet dezelfde taal. Sommige hebben de vorm en zwaarte van een bal, andere lijken op een boksbal of een wiel, hebben een hendel. Op die manier spreekt Sven Boel een zin voor aanraking aan, een reflex tot wisselwerking (tactiel of taalkundig).
Meestal begint een idee voor Sven Boel bij intermenselijke communicatie: in een toevallige conversatie of een opvallende uitspraak. Net dát zoeken zijn beelden in hun (min of meer) finale vorm ook op: zelden zijn ze statisch. Meestal activeert hij ze door een zelfgebouwd mechanisme of met zijn eigen lichaam. Dat performatieve aspect staat niet veraf van onze dagelijkse verzameling gestes, handelingen en formuleringen: een zoeken naar communicatie, een reiken naar de ander. Het werk is pas klaar wanneer het aanleiding geeft tot een uitwisseling. De essentie bevindt zich voor hem in de interactie die ontstaat, de interesse of respons die zijn acties bij een medemens wekken.
Er is een werkelijkheid of een ervaring, en er is de communicatie daarvan naar de ander. Die onderlinge interactie is van levensbelang voor de mens, maar toch slagen we er meestal niet in om exact communiceren wat we bedoelen. Onze taal is ontoereikend. Dat zorgt voor nogal wat (spraak)verwarring en misverstanden, maar het besef van onze absurde en bij momenten tamelijk pathetische pogingen tot communicatie met soortgenoten opent ook een deur naar humor, speelsheid en empathie. Precies daarover gaat het werk van Sven Boel: hij onderzoekt de relatie tussen werkelijkheid, beeld en communicatie. Zijn acties bevinden zich in een subjectieve tussenruimte, waar hij het belang van taal en het intermenselijke spel van toeval, symbolen, gebaren en reacties observeert.
Tamara Beheydt, februari 2023
.