top of page

Home > Agenda 2024

Galerie - Agenda 2024

28/01/2024 - 29/03/2024                    Leo Jacobs - Eelke Van Willegen (meer info)
28/01/2024                                         Artland Antwerp (11u-18u)

14/04 - 28/06/2024                            Ena Lindenbaur - Bruno Guihéneuf (meer info)
27/06
/2024 - 15/09/2024                            Frank Van Herck - Maurice Brams (meer info)
22/09/2024                                                    Ien Lucas - Sabine Lintzen - Yvonne Mostard 

11/2024                                                            Janus Metsaars - Guus Jooss
Brams-VanHerck
Het Zijn, arduin, 1998, 55 cm, foto Joris Luyten 0408_s.jpg
Van Herck_01.jpg

EXPO: MAURICE BRAMS - FRANK VAN HERCK

VERNISSAGE DONDERDAG 27/06 (17u-21u)

127/06 >> 15/09/2024

ABS Hotel, Reyndersstraat 36, 2000 Antwerpen

MAURICE BRAMS

Het werk van Brams brengt mij steeds weer de dualistische filosofie van Plato in gedachten: boven de wereld der concrete dingen, die ontstaan en weer verdwijnen, bestaat de wereld der vormen of ideeën.
Die zijn absoluut enig en onveranderlijk en geven aan de concrete bestaansvormen, die er afbeeldingen van zijn, een zin en betekenis.
Brams' werk is enerzijds sterk op de werkelijkheid geënt, omdat evolutie, geboorte, vruchtbaarheid en bevruchting zijn voortdurende bron van inspiratie en zijn enige werkelijke boodschap zijn.
Anderzijds streeft hij slechts de wereld na der Ideeën en prefecte vormen, die enig en noodzakelijk zijn, en die, hoewel nog zichtbaar verwant met de werkelijkheid, deze werkelijkheid toch transcenderen.
Tegenover de veelheid en bijzonderheid der dingen plaatst hij de eenheid en universaliteit van zijn creaties; tegenover de toevalligheid der dingen, de noodzakelijkheid der vormen. in die zin plaatst de kunstenaar zich voor een onmogelijke opgave en tart hij de goden.

FRANK VAN HERCK

Frank Van Herck schildert véél. En hij doet de term ‘veel’ op verschillende wijzen eer aan.

Ten eerste brengt hij talloze uren door al schilderend in het atelier. Maar die uren spendeert hij ook aan het uitproberen van diverse technieken en materialen, zoals acrylverf, olieverf, tekenmaterialen, maar ook minder voor de hand liggende zaken zoals het aanbrengen van kleine objecten op doek, al dan niet beschilderd, of zelfs minutieus aangebrachte kleine stukjes eierschelp, die de huid uitmaken van een fragiel portret.

Ten slotte zijn er nog de vele thema’s, met geregeld verwijzingen naar de kunstgeschiedenis, veel linken met pop art ook, en last but not least vaak ook veel humor…

ENA-BRUNO
GetResponse_01a.jpg
GetResponse_01b.jpg

EXPO: ENA LINDENBAUR - BRUNO GUIHENEUF

14/04>> 28/06/2024

Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen

ENA LINDENBAUR

 

Ena Lindenbaur (°1956), studeerde kalligrafie en schilderkunst aan de kunstacademie in Stuttgart. Momenteel woont ze in de Drôme.

 

Op een achtergrond van collage en acrylverf verschijnen lijnen.

De spontane tekeningen hebben iets onhandig, alsof ze door een kind getekend zijn. Ze vertellen lichtvoetig over thema's die 'dichtbij' liggen, zoals wonen, relaties en reizen - de titels van de werken of reeksen zijn vaak veelzeggend - en raken tegelijk een diepere laag van onze existentie.

 

Haar werkwijze omhelst verschillende technieken, waarover ze zegt: “Het is een aanpak waarbij ik niet wil beslissen, maar me wanneer het werk erom vraagt, kan werken met zowel collage, tekenen als schilderen, zowel figuratie als abstractie, woorden en beelden.

BRUNO GUIHENEUF

Onder de noemer 'Flux' maakt de beeldhouwer werken die geïnspireerd zijn op de stroming in de natuur - en bij uitbreiding in onszelf, wij zijn immers deel van deze natuur.


Het grafische ritme van de lijnvoering roept allerlei associaties en interpretaties op: de verweerde schors van bomen, uitvergrote fragmenten van huidplooien, krabbels, kerven en schrifturen uit oude culturen, geologische segmenten of grillige zandrillen die door de zee tussen eb en vloed in het strand worden getekend...
De meeste werken worden vervaardigd uit metaal, soms (in combinatie met) steen.

IMPRESSIES VAN DE VERNISSAGE:

Beeldverslag Vernissage Lin-Gui
JACOBS_VWILLEGE
Jacobs-1.jpg
Jacobs-Van_Willegen_Voor_Wix_01.jpg

EXPO: LEO JACOBS - EELKE VAN WILLEGEN

28/01>> 29/03/2024

Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen

én ABS Hotel, Reyndersstraat 36, 2000 Antwerpen

LEO JACOBS

 

Leo Jacobs (Herentals - 1951) is sinds het einde van de jaren zeventig als kunstenaar actief. Zijn schilderijen werden door de jaren heen voorzien van etiketten als "Action Painting", "Abstract Expressionisme", "Lyrisch Abstract", "Informeel en gestueel"...

In de afgelopen jaren heeft zijn schilderkunst een nieuwe wending genomen, de zoektocht is zonder einde. Jacobs' recente schilderijen zijn laag over laag opgebouwd. Het zijn abstracte, lyrische velden van kleur, die nu en dan een landschappelijke connotatie hebben. Pas als je ze langdurig bekijkt, geven ze zich vrij en neem je deel in de zoektocht van de kunstenaar. Dan zie je de sporen van de instrumenten waarmee de verf is aangebracht, maar ook die van het schuren en wegvegen, laag over laag. De gedachtegang van de schilder wordt doorkruist door het groeiproces dat zich manifesteert tijdens de realisatie van het schilderij.

Sinds enige jaren schildert Leo Jacobs enkel nog op dibond (dunne platen van 2 lagen aluminium met daartussen een kern van zwart kunststof). Er is geen 'zijkant' van het schilderij. De kleuren lijken te gaan zweven op een kleine afstand van de muur. Vóór Leo de panelen te lijf gaat met verf, laat hij er vaak kleuren volgens eigen computer-ontwerp op afdrukken. Deze laag blijft deels zichtbaar in het eindresultaat. 

EELKE VAN WILLEGEN

Eelke Van Willegen (1974) maakt werk van grote eenvoud. Ongekunsteld, natuurlijk, zonder vertoon en stil. De kunstenaar is een surfer. Surfen is leuk. Maar surfen is ook stil worden. Het lezen van de golf. Waterwijsheid. De volmaakte vlucht van het lichaam tussen water, wind en hemel. Zout schuim op je lippen. Eenvoudig surfen.
Maar schijn bedriegt: bij nadere beschouwing zijn de werken van Eelke complex en weloverwogen. De vorm wordt gestuurd door de handeling. Zoals de golf zich voegt naar de zeebodem. Zoals een breker rolt met het getij. De zichtbare wereld brengt Eelke terug tot een eenvoudige tekening of een ruimtelijkwerk. Krachtige hoofdlijnen. Geen gemakkelijke opgave. Dat maakt het voor de toeschouwer evenmin gemakkelijk. De kijker zal het werk moeten ‘lezen’. Zoals de surfer de zee. Maar wie goed kijkt, zal ook weel te zien krijgen. Zo eenvoudig is dat. Niet simpel, maar zeer krachtig. En de zee, de zee…

bottom of page