Galerie - Agenda 2020

26/01 -> 29/03/2020                       Reinhilde Terryn / Yolanda & H (Yolanda SANCHEZ Y DE VERA & Hubert ROLAND)
EXTRA OPENING OP ZONDAG 29/03: ARTLAND BRUNCH AAN HET WATER - GENIET VAN ONTBIJT BIJ 7 GALERIES
vanaf 10u30 (op = op) - meer info
26/04 -> 26/06/2020                     Werner Paenen / Luc Brusselmans
20/09 -> 06/11/2020                       Toon Laurense / Janus Metsaars
15/11   -> 18/12/2020                        Suus Kooijman / Hilde Van de Walle

EXPO: REINHILDE TERRYN / YOLANDA & H

DID WE REALLY LOSE PARADISE ?

26/01 > 29/03/2020

SAVE THE DATE:

EXTRA OPENING OP 29/03/2020:

ARTLAND BRUNCH AAN HET WATER:  BEZOEK 7 GALERIES VANAF 10u30

EN GENIET BIJ ELKE EXPO VAN EEN STUKJE BRUNCH

MEER INFO

Uitnodiging_02_s_RGB.jpg

REINHILDE TERRYN

(Dis)placed, is een jarenlang fotografisch onderzoek naar de verhouding van de mens, zijn huis en de buitenwereld. Welke noodzakelijke bescherming, veiligheid en anonimiteit hebben we nodig om te overleven? 

In de expo ‘Did we really lose paradise’ heeft de mens zijn schuilplaats verlaten en communiceert hij/zij met de oudste natuurelementen: de zee, de bergen en de bomen. Een artistiek onderzoek naar het natuurbeeld uit ons collectief geheugen.

 

Het grootste deel van Reinhilde's artistiek werk wortelt in de klassieke analoge traditie. 

In deze tentoonstelling wordt voor het eerst de trage, bedachtzame manier van analoge grootbeeld opnames gemengd met digitale smartphone- en videobeelden.

YOLANDA & H

Wat is onze plaats in een anarchistisch evoluerende mensheid die de evenwichten in de wereld verstoort? De mens verliest zijn verbinding met de elementen en de krachten om hem heen. Het verminderde bewustzijn van de connectie met deze elementen verzwakt de ecosystemen in de natuur.

Wat is ons denken waard? Speelt het in ons voordeel? Of drijft het ons verder weg van het broodnodige bewustzijn voor het evenwicht in de natuur? We riskeren onze ondergaan, en kunnen daarbij een groot deel van het dieren- en plantenrijk mee vernietigen...

 
Uitnodiging_05.jpg

EXPO: LUC BRUSSELMANS / WERNER PAENEN

26/04 > 26/06/2020

LUC BRUSSELMANS

Vergankelijkheid en continuïteit zijn de hoofdthema’s van Luc Brusselmans’ werk.
Hij creëert objecten waarin materie en leegte op mekaar inspelen; broze elementen worden beschermd en omkaderd of zweven in de ruimte. Typerend is het gebruik van recuperatiemateriaal, zink, lood, verroest ijzer, glas, papier, pigment… 
De behoefte aan transparantie en aan doorbreken van materie is een constante.

'The work of Luc Brusselmans consists of different collections of visually simple objects that are carefully crafted to create a subtle balance between the abstract and the figurative, prompting the spectator to experience lightness of being. 

The artist combines the use of solid and see-through materials - such as wood, lead, zinc, glass and softly coloured, perforated tissue paper - into constructions of stark contrasting contours which transport the spectator beyond the immediately visible. 

As such, the artistic approach of Brusselmans is inspired by transcendence, his prime tool that of diffuse light. 

Whether held up in a solid frame, rising from a monolithic mount piece or seemingly floating in the air, each object suggests the possibility of matter dissolving into a void, thus triggering perception of translucence, infinite distances, transcendence and, ultimately, human vulnerability. These perceptions are equally valid whether the spectator chooses to view the object from afar or from close-by, or whether viewing each object on its own or as part of a collection. 

Translucence is the recurring theme that defines Brusselmans' work. His message - the search for transparency - stands out sharply in a world that is becoming ever more complex and opaque.'

WERNER PAENEN

'Een schilderkunstige benadering vereist dat men zich met het totale beeldvlak bezighoudt.  Vorm en achtergrond zijn hierbij gelijkwaardig.

Momenten van inzicht en luciditeit worden gevolgd door perioden van integere beeldontwikkeling en dit tot aan de fase waarin het beeld natuurlijk en zelfstandig is geworden.

Pas dan is de toeschouwer niet meer primair geneigd te zoeken naar een naturalistische duiding.  Deze onderbroken voortgang leidt nooit tot herhaling van eerder bereikte punten, noch tot afdrijven naar een beeldtaal die haar betekenis voor een buitenstaander verloren heeft, deze ontwikkeling speelt zich af in relatie met de werkelijkheid.

Elk schilderij is een poging tot het creëren van evenwicht tussen het autonome beeld en de emotionele belevenis van de maker.   Het eindresultaat is aanleiding voor nieuw werk.  Telkens weer nadert de schilder de grens ; het moment waarop hij moet beslissen te stoppen, omdat elke verder toevoeging afbreuk doet aan het beeld.  Schilderen is een proces van toevoegen en moduleren.

Vormen hebben hun eigen bewegingsvrijheid verworven, maar blijven onderhuids met elkaar verbonden.  Van figuratieve vertrekpunten zijn uiteindelijk beeldtekens overgebleven.  Schilderen is een mentaliteitskwestie, een zaak van levensbelang, het middel bij uitstek om hardop gedachten en gevoelens uit te spreken, een manier om met behulp van ordeningsprincipes, associaties en verwijzingen, zoekend en tastend op weg te gaan naar iets dat uniek is.'

Werner Paenen, 2008

 

Art Forum NV | Napelsstraat 36 | 2000 Antwerpen | 0032 (0) 3 234 21 60 | info@art-forum.be | BE0440.192.928

  • Facebook - Black Circle
0